❤ hey follower, thanks! ❤

Tuesday, June 29, 2010

ceritera kasih dan sayang

Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya pada guru. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

Pelajar, " Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?"

Cikgu, " Ok, kamu ikut apa yang saya suruh. Kamu pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali. Dan petik rumput yang paling cantik, kemudian bawak ke kelas."

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pown di tangannya. Cikgu bertanya, "Kenapa tiada rumput yang dipilih? "

Pelajar, " Tadi masa saya berjalan, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik, tapi cikgu kata petik yang PALING cantik. Maka saya pown terusla jalan ke depan sambil mencari yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai ke penghujung padang, saya tak jumpa pown yang paling cantik. Mungkin ada di antara di belakang saya tadi rumput yang paling cantik, tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula jadi tiadalah rumput yang boleh saya petik."

Cikgu, " Ya, itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang janganlah kita mencari lagi yang lebih baek dari itu. Kita patut hargai orang yang berada di hadapan kita sebaik-baiknya. Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku dak tetap berlaku. Semoga yang berlalu tidak berulang lagi. Dan ingatlah orang yang paling kita sayang itu larhh yang PALING cantik dan yang PALING baik. Mahupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik, sepert rumput tadi."


5 comments:

amar haziq said...

saya suka cerita ni..
menarik;)

jenguk2 lah blog saya k;)
http://amarhaziq-ceritasaya.blogspot.com/

miza ismail said...

menarik.

xira ixora said...

@amar haziq ada masa terluang pasti cik xira pergi jln2 kt sna.. :)

xira ixora said...

@♥ cik mija ♥ thx cik mija.. :)

pdut said...

setuju dengan cerita ini...
tp... agak sedih apabila org2 di hadapan yg kita jumpa, yang kita sayang n hargai itu semuanya mencari yang lebih baek...