❤ hey follower, thanks! ❤

Monday, June 21, 2010

jangan terlalu mudah bertindak!

Hye kawan-kawan. Hari neyh cik xira nak bukak topic dalam ketika kita ingin membuat keputusan. Keputusan yang kita buat hari neyh, kesannya memakan masa yang lamanya dan mungkin selamanya.

Most of my close friends selalu bwat keputusan waktu depa dok naek angin or marah-marah. Keputusan yang di ambil turh pasti sesuatu yang memeritkan. Percayalah, bila kemarahan turh dah reda, kita akan timbul rasa kesal. Terasa ingin menarik semula kata-kata itu.

Oleh yang sedemikian, janganla kawan-kawan cik xira yang laen turut sama melakukan tabiat mengambil keputusan ketika marah. Ya?

Lagi, jika pasangan anda degil dan buat jugak keputusan ketika beliau sedang marah, anda sebagai seorang pasangan yang memahami pasangan anda yang tawu pasangan anda membuat keputusan ketika marah, tak salah rasanya anda cuba memujuk, anda cuba slowtalk dan bawak berbincang. Mungkin anda akan cakap, pasangan anda susah tuk dibawa berbincang. Tapi percayala pasti ada cara bagaimana ingin melembutkan hati pasangan anda.

Kemudian, ketika pasangan anda cuba tuk pujuk, berbaik dan berbincang dengan anda tak perlulah anda bwat keras kepala anda dan ego anda naek secara mendadak. Lembutkan hati, cuba fikirkan saat-saat romantis ketika anda bersama si dia. Pasangan anda mungkin akan merasakan sedikit tidak bermakna apabila dia cuba tapi anda tidak endah.

Takkan bila anda bergaduh dengan pasangan anda, anda terus kaburkan mata anda tentang saat-saat terindah itu? Jangan terus hukumi pasangan anda. Pasti ada sebab dan kenapa semua perkara yang anda tak mawu berlaku terjadi.

Menyintai tak semestinya memiliki, ya! Itu ayat yang biasa kita dengarkan? Cik xira percaya ada di antara anda pernah berkorbankan perasaan kasih dan sayang semata-mata tuk melihat kejayaan si dia, tidak kira dari segi akademik, duniawi ataupun kejayaan di akhirat. Pasti ada sebab sesuatu perkara berlaku. Cuba anda fikirkan semula, apa perubahan yang telah berlaku semasa anda bersama si dia. Jika pasangan anda seorang kekasih yang terlalu menyintai anda pasti pasangan anda mawu melihat orang yang dia cintai hidup bahagia kekal selamanya walaupun bukan dengan dia.

Kenang-kenangkanlah saat-saat manis anda bersama dia, semoga hati anda sedikit terubat. Cik xira yakin, si dia masih chentakan anda. Tapi mungkin si dia tidak mawu anda terus saket~

Cik xira sekadar berkongsi, tapi hakikatnya cik xira masih juga melakukan kesilapan. My bad~

1 comment:

mr SyaMsuL said...

learned from mistakes...mmg bgus but hurt la mula2 tu,tp itu la yg buat kita kuat n matang..go go xira:)