❤ hey follower, thanks! ❤

Saturday, June 5, 2010

pesanan dari kekanda untuk adinda...

Balik dari exam QMT tadi, as usual saya on fesbuk. Saya dapat message dari seorang kekanda. Kekanda yang tidak pernah lupa kepada adinda yang jauh dari pandangan matanya. Walaupun dunia metropolitan yang sibuk dsana, tetapi kekanda tidak pernah melupakan tanggungjawabnya tuk seorang adinda. Ya, saya sangat terharu!

Disini saya memilih untuk kongsi bersama rakan blogger saya. Kenapa?? Kerana saya merasakan nasihat seorang kekanda tuk adinda sangatla bernilai. Saya tanak rakan-rakan saya diluar sana mengulangi kesilapan saya. Berikutan msg dari kekanda~

"Zyra ..


Abg faham kondisi zyra skrg, yg mana zyra tertakluk kepada satu sindrom memerlukan perhatian dan cinta. Tak salah dan abg tak marahkan zyra pasal tu. Ini kerana faktor2 dalam hidup zyra sebelum ini yg mendorong zyra jadi camni.


So sekarang apa yang perlu adalah kawalan semula ( damage control ). Ini bagi mengelakkan drp zyra menjadi mangsa situasi yang mana akan memakan diri. Itu yg abg takmo tengok!!

Mcm yg dlm abg post kat wall, u really have to learn to prioritise which more important or manage to control situation before its affect ur life. Ianya bukanlah sesuatu yg mudah pd zyra, itu abg tau. But slowly zyra amalkan perkara-perkara ini.


1. Ingat Allah, jaga amal ibadat.

2. Sayangkan keluarga, fikirkan peranan kita dimasa akn dtg.

3. PLANNING UR FUTURE ( usia zyra bkn semakin muda taw)

4. If u need love, so be it. Everybody needs LOVE, especially from him/her. but BE IN CONTROL, not the other way round. Kawal perasaan bkn dikawal oleh perasaan.

5. Belajar mengawal keadaan. Jangan sampai menjadi mangsa keadaan.

6. Kurangkan kebergantungan kepada si dia. GUNAKAN RAKAN2 dan SAHABAT HANDAI Sepenuhnya!!


Ambil teori TANGGA .. pelan2 naik tangga, jgn tinggi sangat kang jatuh sakit .. abg taw zyra pernah 'jatuh tangga' sblm ini dan sakitnya masih terasa kan? so jadikan sakit dan pahit itu sebagai PEMANGKIN utk kehidupan kita akn dtg. Jgn sekadar dijadikan nostalgia atau pengalaman buruk.

Kalo buleh abg nak call zyra skrg gak tp takmo kaco. Biar zyra tenangkan diri dan selesaikan dgn cara zyra sendiri. Namun begitu, sekian kalinya, kalo perlukan apa2, Pls Do Not Hesitate To Let Me Know!! I'll do my very best to help you krn abg dh anggap zyra cam adik kandung abg sendiri and i knew more less bout ur life before. Bkn kasihan tapi kasih sayang .. cheewaaahhh


Maafkan abg kalo Zyra terasa, terguris hati dan perasaan bila baca mail abg nih. Kalo taknak tegor dah pon takpe, kanda Pasroh!! All i need was ur successfulness in your life and future. Takmo tgk Zyra kecundang ... jgn mare ye dinda...

Oiche Mhait"


Msg di atas sedikit pown saya tak mengubah. Saya rasa saya tak perlu select and delete certain part sebab semua kata-kata neyh sangat berguna. Lagi-lagi apabila seorang kekanda yang mengirimkannya. Ya, saya sangat menghargai dan saya sangat berterima kasih.

Kanda, bukan tak pernah tapi sudah berkali-kali dinda cuba berdiri di atas kaki dinda sendiri. Malangnya sistem pertahanan dinda masih kurang kuat. Tapi dinda akan terus cuba dan berusaha.

Terima kasih kekanda. Terima kasih atas kasih tuk seorang adinda dan terimakasih tuk perhatian yang diberikan. x)

Nak nengok wajah kekanda saya?? Neyhh!


Ya, kekanda saya memang kipas susah mati CHELSEA. Selalu fight ngn kanda antara Chelsea ngn MU... huuu~ Tapi tak kira kami dari fans mana, ikatan kekanda dan adinda yang telah lama terjalin tetap akan terpateri... x)


4 comments:

Dj YuS said...

i like it ...

Dj YuS said...

stiap benda yg belaku da hikmahnya... apa yg belaku jadikan satu pengajaran...

Anonymous said...

setuju sgt dgn abg u ni...
goodluck n do ur best...;)

xira ixora said...

thx~ x)