❤ hey follower, thanks! ❤

Thursday, March 10, 2011

Nak Merawat Luka?

Salam and good morning readers!

Pagi ni cik xira nak berkongsi beberapa cara tuk merawat luka. Jejom kita tengok!

Ini adalah beberapa tips yang boleh digunakan ketika anda mengalami kelukaan :p First, tanya emak korang kat mana nak carik daun senduduk. Dah jumpa nanti, korang amek daun tu dan kunyah daun senduduk itu sehingga lumat. Tapi kalau agak x jumpa daun senduduk, daun rumput juga boleh digunakan tuk merawat luka. But make sure daun rumput yang elok ok! Jangan plak korang capai daun rumput yang dilenyak tayar kereta! Then tempekkan daun yang anda kunyah tu pada luka tersebut. InsyaAllah darah akan cepat berhenti dan tidak akan keluar lagi.

Tips yang kedua, ambil lebih kurang 6cm halia bersama sebiji bawang besar kemudian diparut. Campurkan dengan secubit garam halus dan letakkan pada luka, jangan lupa tuk balut dengan kain bersih ya! Kesannya memang agak pedit sedikit tapi hasilnya akan memuaskan.

Seterusnya, lap dahulu bahagian yang terluka dengan kain basah dan kemudian ambil sebatang kulit kayu manis dan tumbuk ia sehingga lumat. Campurkan setitik madu lebah dan sapukan pada bahagian yang terkena luka.

Tips ke-empat, ambil daun turi dalam agak2 segemgam, setelah itu daun turi itu digosokkan pada bahagian luka tersebut. Gosok tuk beberapa kali sehingga kesan luka itu hilang.

Last but not least, apabila luka itu akibat terkena pisau dan mengalami pendarahan yang lama, cepat-cepat siramkan sedikit minyak tanah pada luka. InsyaAllah darah akan terhenti dan tidak akan terasa pedih lagi.

Ok, sebelum tu cik xira nak ingatkan. Semua petua di atas mungkin dalam merawat luka dengan cepat dan mungkin lambat, yang penting nawaitu kita tu betul. Minta doa dan insyaAllah sakit itu akan berkurangan.

Tips tuk merawat luka di hati? Eheee~ Maaflah, cik xira pn tak mampu nak tolong hati sendiri. Kalau ada yang nak berkongsi tuk rawat hati, boleh la share dengan cik xira ya!

Terima kasih pembaca! Heart you so damn much!

nota hati : tuk awak.... jaga diri..... jangan sampai terluka dimana-mana.... i love you!

2 comments:

Anonymous said...

kalau hati luka camne? x)~

xira ixora said...

luka dhati xdk petuaaa yg mujarab lagi... petua yg dok ada xdk kesan... :|